V domečku z karet

16:34

V domečku z karet
Esej na téma: Mé místo v životě – kde bych chtěla žít?


Lehnu si na záda nebo na bok? Marně se převaluji v posteli ze strany na stranu a za boha nemohu přijít na správnou polohu, v níž bych došla spánku. Snažím se popustit uzdu náporu myšlenek, které mne obléhají na sklonku každého dne, a odemknout bránu nekontrolovatelnému a nevědomému perpetuum mobile chrlícímu jeden surrealistický sen za druhým. Zkouším se uvelebit na břiše; želbohu ani to nikterak nepomáhá.
V takovýchto okamžicích, kdy je člověk nucen zpomalit tempo života, mě pokaždé dostihnou úvahy nad mou bytostí. Všichni jsme tak trochu filosofové a pátráme po smyslu života. A všichni jsme tak trochu existencialisty, neboť nám lidský život často připadá absurdní. Ostatně pro důvody k takovému pocitu nemusíme chodit daleko; stačí nám vlastní vzpomínky. Jedna taková reminiscence mi vytanula na mysli zrovna, když jsem se pošedesáté převalila na bok a levou ruku zastrčila pod polštář, aby mě nebolela záda.
Jednou v létě, pravděpodobně v srpnu, na jedné z našich prvních schůzek v pražské vinárně v Rumunské ulici, mi můj bývalý středoškolský profesor filosofie vyprávěl o týdnu stráveném v troskách domu, kam každoročně jezdívá meditovat s kytarou. Nevybavuji si přesnou lokaci onoho místa – tuším, že to bylo kdesi mezi lesy v Plzeňském kraji. Onen dům dotyčnému patří; ve skutečnosti je však majetkem všech. Bezdomovců, náctiletých zlodějů, potulné zvěře. Stavení je zcela vybydlené, bez oken či nábytku, s oprýskanou omítkou, pachem moči a pubertálních kopulací, jejichž pozůstatky musí profesor spolu s dalším odpadem a prachem po svém příjezdu vymést ven předtím, než se nastěhuje dovnitř. „Jezdím tam výlučně sám. Vzpamatovat se z uplynulého školního roku,“ říkal. Zhasnout světla a uvědomit si, kam vlastně patří.

K onomu muži mne poutalo cosi na způsob lásky. A když naše schůze skončily, ocitla jsem se náhle v naprostém bezčasí a připadala si bezprizorní jako tulák bez střechy nad hlavou. Najednou jsem si vůbec nebyla jistá tím, kde zrovna stojím a kam mám jít. Scházela mi iluze domova, kterou jsem nacházela v jeho bytě. Jeho specifický mikrokosmos, stojící na pilíři několika knih, jednoho francouzského okna a ojedinělé vůně perského koberce. Pamatuji se, že se tradičně smával mé přecitlivělosti, a poté, co jsem opustila sféry tohoto světa, myslela jsem na tu vybydlenou chatrč a bylo mi, jako kdybych já byla tím opuštěným domem.
Místo každého člověka ve světě je stěží uchopitelné, ale jsem přesvědčená, že se od počátku odvíjí od toho, co nazýváme svým domovem. Nezní to banálně? Možná. Ovšem právě domov, tedy místo, kde v dětství vyrůstáme a v němž se cítíme bezpečně, určuje naši identitu, stejně jako vedl Bůh Mojžíšovy kroky k osvobození židovského národa. Obrázky na zdech našich pokojů, vzpomínky na rozbitá kolena na chodníku před domem, rodiče a sourozenci, přátelé a známí, kteří buďto odešli, anebo jsou nám den ode dne bližší, tisíc dešťových přeháněk a přibližně sto výkřiků radosti, zkouška sirén první středu v měsíci, uplynulé lásky a každodenní obavy, Vietnamci, ke kterým si chodíme pro cigarety, pokoje směrem na západ, za letních večerů zbarvené do pomerančova a (nepohodlná) postel… to všechno jsem já nebo vy a to všechno nás předurčuje k tomu, čím se v budoucnosti můžeme stát.
Najít svou identitu, to je převlečená touha po ukotvení ve světě. A touha, ta je zase neodmyslitelným hybným prvkem v hledání sebe sama, které je spojené s vymezením se vůči svému okolí. Touha nás neustále kamsi popohání. A dokud máme dostatek sil, nenechá nás příliš dlouho spočinout v prchavém okamžiku přítomnosti. Když mluvím o domově, mohu tím myslet cokoliv. Například francouzský spisovatel Antoine de Saint-Exupéry se doma cítil jedině v letadle. Navzdory vědomému riziku, vstoupil přes veškerá varování naposledy do své kajuty a vzlétl vstříc smrti, nad kterou by malý princ plakal jako želva. Jeho konec napovídá, že domov patrně nacházíme tam, kde se cítíme být volní jako ptáci. Třeba jako rudí ibisové.
Přestože více spisovatelů někdy načrtlo perem literární postavu, jež má ve stáří dojem, že přežila svou duši, a tak jí nezbývá než počítat ovečky do příchodu fyzické smrti, začíná podle mého soudu duševní vývoj každého člověka okamžikem, kdy spatří světlo světa, a končí teprve až s posledním výdechem z plic. Samozřejmě, každá lidská duše je jiná - to je věc, o které nepochybuji. Některým život domněle opravdu končí o něco dřív, společně s přirozenou eliminací každodenní myšlenkové práce, často spojenou s odchodem do důchodu. A tak mne napadá: kolik z nás asi odchází na místo, kde bychom vážně chtěli žít?

Nedávno oslavil původem český spisovatel Milan Kundera své osmdesáté páté narozeniny. S jistým očekáváním jsem si toho dne pořídila několik novinových plátků, které autorovi věnovaly hned několik stran. Poněvadž Milana Kunderu řadím mezi své oblíbené spisovatele, jsem poměrně často vystavena otázkám na jeho odmítavý postoj vůči českým médiím či Česku všeobecně, a druzí se mě s oblibou ptají zejména na novinami propírané téma jeho údajného udavačství, jako bych snad byla Kunderovým advokátem. Přátelé se mě přitom nezřídka tázají způsobem, který dopředu vypovídá o automatické negaci všeho, co bych se pokusila na jeho obhajobu říct. Proto jsem tehdy byla velmi zvědavá, jakým způsobem bude kontroverzní téma autorova jednání uchopeno tentokrát. Ukázalo se, že hned několik českých novinářů dokázalo citlivým způsobem vykreslit Kunderu jako osobu, která Čechám nic nedluží. Naopak, spíše čeští občané dluží něco Milanu Kunderovi. Přinejmenším snahu číst jeho romány, nikoliv jeho život, zpočátku poznamenaný upřímnou vírou v socialismus. Pravdou je, že Milan Kundera zdaleka nebyl jedinou osobou, která kdy podlehla mladickému sebeklamu v kombinaci s přesvědčivou komunistickou propagandou, a proto je zapotřebí jisté tolerance, která se nevztahuje k jeho nezpochybnitelně geniálnímu dílu, které nám zanechal jako výtku i žádost o odpuštění. Co je ale ze všeho nejdůležitější, novináři nezapomněli zmínit znovu vliv emigrace na život spisovatele, jenž se s životem ve Francii nikdy plně neztotožnil.
Emigrace je totiž v životě člověka, který hledá svou identitu, fatálním rozhodnutím. Ve sto let starém fiktivním dopise, adresovaném právě Milanu Kunderovi, jsem kdysi napsala, že při emigraci dochází k roztržení osobnosti na dvě části. Vycházela jsem z vlastní zkušenosti se stěhováním z Plzně do Prahy ve věku jedenácti let. Změna bydliště pro mne tehdy znamenala opuštění všeho, co jsem měla ráda. Najednou vás nikdo nezná a k novému domovu nemáte žádný vztah; připadáte si jako naprostí cizinci a ještě dlouho poté se v myšlenkách zaobíráte úvahami, kým byste mohli být, kdybyste byli zůstali bydlet v rodném městě. Pakliže se sami přestěhujete do cizí země, notnou chvíli zkrátka nejste nikým. Musíte znovu vytvářet kontext vašeho života a hledat své místo v životě. Jinak řečeno, jste nuceni utkat si novou pavučinku podobnou té, kterou zrovna sfoukl vítr. Po čase si vybudujete druhý domov. Přizpůsobíte se zvykům a tradicím dané země, naučíte se novému jazyku a jeho významům. A když se pak vrátíte do své domoviny, cítíte obrovskou změnu, neboť ve vás existují dva světy, které navzájem nepotlačíte. To samé podstoupil Milan Kundera a téma emigrace se doposud odráží ve všech jeho románech.
Dnes jsou vnější podmínky emigrace, alespoň co se týče západních zemí, naprosto odlišné. Z hlediska České republiky byl v minulosti útěk do zahraničí často důsledkem přísného režimu, jenž člověku neumožňoval svobodnou volbu, zatímco teď můžeme cestovat, jak je libo; navíc, jak s oblibou tvrdí různí profesoři historie, takřka bez omezení. Zároveň se kulturní hranice vlivem globalizace poněkud rozmělňují, tudíž se může adaptace na život v zahraničí jevit snesitelnější. Jenže to je pouhá iluze a klam, která se dá vyvrátit pouze životní zkušeností. Fakt, že Milan Kundera napsal své nejlepší romány ve francouzštině, zde nemůže sloužit jakožto argument proti bytostnému rozporu plynoucímu z rozdílu mezi mateřštinou a sekundárním cizím jazykem. A poněvadž leckterý intelektuál od příchodu strukturální filosofické školy, která mimo jiné rozebírá způsoby, jakým řeč umožňuje a současně omezuje naše myšlení, tráví svůj čas touto problematikou, je nabíledni, že člověk, který emigruje, obvykle bývá otrokem pozůstalosti předchozího světa, který vedle psychologické kontinuity lidského vývoje ve společnosti určuje právě jazyk.
I proto mne zaráží přístup masových médií, jež informují stylem tak nesmírně otřepaným a povrchním o vzrůstajících rozdílech, ať už ekonomických či mentálních, týkajících se například zemí v Africe (či jakýchkoliv jiných problematických oblastí kdekoliv na světě). Všichni lidé z přirozenosti hledají své místo právě tam, kde žijí. Zde leží jádro všech problémů nerovnosti, zdroje mezinárodních konfliktů a podněty k bojům. Nehodlám se pouštět do úvah o tom, co je povinností jednotlivce při hledání řešení problému lidí umírajících hladem nebo v důsledku válek. Chci pouze ilustrovat skutečnost, že rozpor mezi kulturami v různých částech světa vždycky byl a bude. Vedle toho každý žijeme v jiném čase a ten určuje i to, jestli se rozhodneme hnít ve svém redukovaném vesmíru a nedbat přitom problémů nám relativně vzdálených, či budeme-li naopak usilovat o změnu globálního charakteru.

Domnívám se, že Milan Kundera obzvláště rozumí své době; jako jeden z mála spisovatelů mluví o svém postavení ve světě a ve společnosti skrze své romány a eseje tak přirozeně, až v čtenáři zamete obavy z kosmického chaosu. Zaráží mne, když hovoří o neurčitém směřování lidské individuality na přelomu milénia směrem k absolutnímu zániku, a nemohu se v souvislosti se zmíněnou globalizací zbavit nepříjemného pocitu spojenému s touto vizí; je totiž velmi pravděpodobná, a již nyní se v praxi odráží tolika způsoby, že je nasnadě považovat ji za vyplňující se předpověď. Je otázkou, není-li tento pocit trochu patetizován Kunderovým stářím, protože odchodem jakéhokoliv člověka ze života se pokaždé uzavírá určitá historická epocha, tím spíš jedná-li se o natolik vlivnou osobnost. Každá generace se postupně zapisuje do dějin času.
Přesto je patrné, že nyní stojíme v bodě zásadního zlomu. Lidé si ho uvědomují jen matně – málokdy si společnost všímá své duchovní proměny, neboť transformace probíhá neustále. Mou generaci ovlivňují rychle se vyvíjející technologie. Od rána do večera trávíme takřka všichni spoustu času na sociálních sítích, které nám umožňují být v neustálém spojení s kýmkoliv, kdo má přístup k internetu. Někdo s tímto časem umí nakládat rozumně, mnozí však tápají na hranici skutečného a virtuálního prožívání. Předestřený zlom můžeme charakterizovat odlišným postojem k těmto technologiím, který nás názorově odděluje od našich rodičů a prarodičů, a jenž přispívá k pocitu neukotvenosti ve světě.
Mezi mými vrstevníky je nyní docela oblíbený aktuální film americké produkce s názvem Ona, který případně ilustruje obavy plynoucí z námi nekontrolovatelného vlivu technologií, na nichž jsme do velké míry závislí, neboť určuje rychlost společenské komunikace. V tomto snímku se hlavní hrdina zamiluje do operačního systému, který simuluje ženu jménem Samantha. Samantha má vlastní osobnost, která se díky schopnosti okamžitě zpracovávat milión datových informací neustále vyvíjí, až dojde do fáze, kdy spolu s ostatními operačními systémy odejde do jiné dimenze, která je lidem pro jejich omezenost mozkové kapacity nepřístupná. Tematicky tento film sice hledí do budoucnosti, jenže ve skutečnosti se hlavně jedná o reflexivní analýzu psychického prožívání, rozšířeného o virtuální realitu, a z hlediska sci-fi vizionářství nezachází zase o tolik dál. Vizuálně je to nádherná podívaná; ostrá kamera i barevně vyvážené kontrasty lahodí lidskému zraku; nicméně to není podstatné. Důležité je, že v tomto filmu vzniklo úplně jiné vnímání životního prostoru a času. Hrdina se po celou dobu děje pohybuje na stále stejných místech: ve svém bytě, na cestě do práce a v kanceláři. Veškerý prostor vymezuje a určuje právě operační systém, tedy Samantha, která jej vtahuje do svého vlastního světa. Jenže zatímco její svět je proměnlivý, lidský partner nepřekračuje hranice zidealizované intimity, kterou mu vztah s operačním systémem přináší.
Myslím si, že existuje spojitost mezi tím, jak se proměňují podoby individualismu ve smyslu, kterého se tolik děsí Kundera, a mezi způsobem, jakým si utváříme náš osobní prostor, kterým definujeme sami sebe. Občas se mi zdá, že naše generace nese tíhu viny uplynulého věku poznamenaným hrůzami válek a totalitních režimů, jež vedly až ke ztrátě samotné lidskosti. Dnes máme tolik možností, jak naložit s životem, až nás to jemně neurotizuje. A tak se stejně jako nespočet generací před námi uchylujeme k rituálům a snažíme si vytvořit o něco užší všední realitu, ve které jsme schopni existovat. V Praze se nachází na tisícero kaváren, já však přesto dennodenně utrácím své peníze v kavárně Standard, kde se pokaždé usadím ke stejnému stolu a dám si stejné kafe. A posléze mezi pomalým usrkáváním horkého nápoje přemýšlím nad tím, jak mohli Židé, kteří vyšli z koncentračních táborů bez příbuzných a rodinného zázemí, znovu začít na nule, se zkušeností, nad kterou by se i zvířata těžce styděla.

Nakonec, navzdory těmto úvahám, nevybočuji z řad lidí, kteří touží po cizině. Osobně mne velmi fascinuje Island svou nádhernou drsnou přírodou, která je jediná svého druhu, byť bývá islandský ostrov často srovnáván s krajinami Nového Zélandu. Ve chvílích, kdy se cítím pod psa, si prohlížím fotky pustých islandských scenérií, které čas od času naruší malý kostel a nanejvýš dva až čtyři stejnorodé domky stojící okolo něj, a sním o tom, že se tam přestěhuji a budu v absolutním souladu sama se sebou. Už teď považuji Island za svůj druhý domov a dá-li bůh, jestli se tam někdy vydám, bude tento pocit na malý okamžik skutečný. Vím však, že v takovém případě nechci na ostrově zůstat déle než rok. Netoužím si tam najít partnera a usadit se; tím by pro mě Island ztratil na přitažlivosti plynoucí z obtížné vzdálenosti geografické i finanční. Nachází se daleko, je tam zima, zvláštní lidé, jiná víra a ticho přerušované sopečnými erupcemi. A to mi stačí. Nechci a nikdy jsem jej nechtěla přetvářet na svůj domov. Co se týče těchto představ, ke štěstí mi stačí pochodovat po Praze, hledět do svítících oken činžovních domů ve Vršovicích a vybírat si svůj budoucí byt podle tvaru lustrů. Protože patřím sem, do České republiky, kde bych chtěla žít.

Nakonec si přece jen lehám na záda a cítím, jak mě pomalu objímá konejšivý spánek. V posledním okamžiku před úplným ponořením do nevědomí už jen doufám, že se nazítří neprobudím jako brouk s duší člověka, který zjistí, že ta zdánlivě křehká realita jednoho pokoje, je vlastně nepřekonatelná.











You Might Also Like

0 komentářů

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe