HRA
14:43
Pochybuji že někdo
vůbec ještě někdy padne kromě vlád.
Diváci vchází
do prostoru. Je to pár židlí dost těsně vedle sebe. Nejsou
namířeny jedním směrem. Všude kolem je tma, světlo míří na
židle. Není jich moc, maximálně dvacet. Usazují se. Dlouhou dobu
nic, ticho. Lidé jsou oslněni světlem, mžourají do tmy, která
je všude kolem nich.
ZLEVA: Podívejte se
doleva
ZPRAVA: podívejte
se doprava
ZEZADU: ohlédněte
se.
ZVRCHU: Mám
neviditelné loutkové divadlo. Vytvořila jsem ho na základě
subatomárních částic, tzv. kvarků. Kvarky jsou nejmenší známé
částice, ze kterých se skládá hmota. Jste z nich vy. Je
z nich hruška co padá na zem, je z nich tato místnost,
dýcháme je. A já jsem si z nich vytvořila loutkové divadlo.
Podívejte se.
Diváci se nemají
na co koukat, tak se (předpokládám) dívají za hlasem, který
vychází někde zezhora
ZEPŘEDU: Že ho
nevidíte? Nedivím se vám. Ono totiž ani polohu atomů nemůžeme
změřit úplně přesně, takže obraz bude vždy rozostřen a toto
omezení nelze nijak obejít. Dále z něj vyplývá, že čím
menší rozostření chceme, tím větší hybnost světlo musí mít.
Protože ale mluvíme o rozostření menším než velikost atomu,
tak minimální frekvence hybnosti fotonů musí být 10 na osmnáctou
herzů. Nejvyšší frekvence je ale řádu 10 na čtrnáctou herzů
Z ČEHOŽ PLYNE, ŽE VIDITELNÝM SVĚTLEM JE MOŽNÉ POZOROVAT
POUZE OBJEKTY, KTERÉ JSOU 10 000KRÁT VĚTŠÍ NEŽ ATOM. A
kverk je dokonce ještě mnohem menší než atom. Zní to jako
přednáška, mluvčí neúprosně valí do lidí.
TAK RŮZNĚ ZE
STRAN: Z toho plyne, že pod viditelným světlem moje divadlo
vidět nemůžete. A co pod neviditelným světlem? A přemýšleli
jste už nad tím, že vy se skládáte z viditeným světlem
neviditelných částic? Tímpádem jste sami neviditelní. Pořádně
se prohlédněte. Mluvčí prochází okolo diváků.
ZLEVA: Vidíte se?
ZPRAVA: Vidíte se.
Možná jste neviditelní pod neviditelným světlem. Možná je to
celé jen taková smyčka, koloběh. Ale jediným faktem je, že moje
kvarkové divadlo vidět nemůžete. Dokonce nemůžete ani
teoreticky zjistit jeho pohyb. Nevíte kolik je v něm postav, prvků.
Jen pár z vás ví, že mé kvarky mají svou podivnost, půvab,
krásu, antičástici i pravdivost. A je tu snad někdo mezi vámi
kdo to ví? Trajektorii těchto částic znám jen já.
ZEZADU: Ale abych
vám nekřivdil. Snažíte se to zjistit , chcete to zjistit.
Ale na cože jste to vlastně přišli? A přišli jste na to vy?
Mluvčí se nechá spatřit – nakloní se k někomu blíž Víte
to vůbec?
ZEPŘEDU: Neurčitost
polohy krát neurčitost hybnosti se přibližně rovná planckově
konstantě.
Intenzita se rovná
kvadrátu výšky.
Energie fotonu E se
rovná Planckově konstantě h krát frekvence f.
Vlnová délka se
rovná planckově konstantě vydělené hybností.
Celková energie
amplitudy pravděpodobnosti se rovná mínus Planckova konstanta
vydělená dvě pí na druhou lomeno dva krát hmotnost částice
krát dé na druhou krát amplituda pravděpodobnosti lomeno dé krát
iks na druhou plus potenciál amplitudy pravděpodobnosti.
Ticho. Ať to
lidem dojde, že nevědí nic. Ani to, co by mohli vědět.
ZPRAVA: Podívejte
se doleva
ZLEVA: Podívejte se
doprava
Pořád mě
sledujete, i když nemusíte. Asi vás mé neviditelné loutkové
představení vážně baví. Moje loutky jsou z kverků. Občas
kladně, občas záporně nabitých. Mé kverky jsou hranicemi
současných experimentálních možností, jsou malé 10 na -18
metrů. Díváte se tedy na to nejvíc hraniční experimentální
divadlo, neviditelné divadlo.
ZLEVA: Vidíte mě?
Slova jsou okamžitě navázaná na předchozí repliku.
ZEPŘEDU: Pojďme si
dát ještě trochu teorie, ať opravdu víte o co jde. Kverky jsou
součástí atomu, který se na základě schrodingerovy rovnice
skládá z elektronů, které nejsou popisovány jako hmotné
body, ale jako vlnové funkce definující pravděpodobnosti výskytu
elektronu v různých místech prostoru. Spolu s Heisenbergovými
relacemi neurčitosti to znamená, že elegantní pravidelné
eliptické dráhy Bohrova modelu byly opuštěny a nahrazeny neostře
definovanými oblastmi, ve kterých se elektron s určitou
pravděpodobností nalézá, tzv orbitaly.
ZPRAVA: Mezi atomy,
ale i kvarky také působí Silná síla – až do vzdálenosti 10 –
15 metrů. A tedy tato síla působí mezi vším co je okolo vás.
Na koho svou silnou silou působíte vy? A na co působí svou silnou
sílou váš syn?
ZEPŘEDU: Já jsem
z kvarků, vy jste z kvarků. Snažíte se moje kvarkové
divadlo nazvat, dát mu tvar, ale stejně nakonec skončíte jen u
jisté pravděpodobnosti. Vy nejste schopni ho vidět, poznat. Pár
lidí alespoň tuší, ale nikdo, NIKDO doopravdy neví. Nepozná ten
zážitek z mé skvělé divadelní hry. Majstrštyku mezi
majstrštyky. Ten zážitek z ní mám jen já. Vyplývá z toho
jediné. Já na vás působím svým neviditelným divadlem.
ZLEVA: Podívejte se
doleva, podívejte se doprava.
ZEZADU: Nahoru.
ZHORA: Dolů.
Ticho.
Fungujete přesně
podle plánu.
ZEZADU: mluvčí
se nechává spatřit (asi menší intenzita světla do diváků)
A kdo jsem já? Jsem loutkář. Hraju si se svým neviditelným
divadlem, ovládám ho a nutím jeho jednotlivé části pracovat
přesně podle scénáře. Jde to snadno. Jsem vládce, sice jednou
padnu, ale nahradí mě jiný. Vy zůstáváte. Jste masy, vytvořené
z neviditelných částeček, jste neviditelní . Nevidíte co
je mezi vámi samými,
bere do ruky opět
mikrofon, už ho zase nevidíme
Nevidíte co
je mezi vámi a mnou.
ZEPŘEDU: Podívejte
se na mě.
POZNÁMKA:
Vše hraje jeden herec, mluví do mikrofonu (aby se dalo dělat
rychle doleva, doprava). Nahoře, vlevo, vpravo i vzadu jsou
reproduktory, kde se pouští repliky, které nestihne „oběhat“
- nebo mezi nimi nejsou žádoucí kroky. Pro zhoršení viditelnosti
a nepříjemnosti toho že tu diváci „jsou“ by klidně mohlo být
i zamlženo. Když se herec nechává poznat nebo mluví ke
konkrétní osobě, mluví svým hlasem bez mikrofonu.
Umístění replik jednotlivých stran není nutné dodržet přesně
stejně (až na první tři repliky) – to že strana a slova ke
konci nesedí, může (ale nemusí) být cílené.
0 komentářů